четвер, 2 березня 2017 р.

Урок української мови у 4 класі
                                                Г. В. Михайлишин, вчитель початкових класів,                  Курівецької ЗОШ I-II ступенів, Зборівський р-н, Тернопільська область.
Тема. Узагальнюючий урок по темі «Прикметник».

Мета: узагальнити і закріпити вивчений матеріал по темі «Прикметник»; розвивати в учнів кмітливість; логічне мислення; усне і писемне мовлення; фонематичний слух; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання: таблиця , картки, завдання різного характеру,фішки.

Тип: урок – екскурс.


                                   Хід урок

І. Організаційна частина.
1. Закличка до уроку.
Учитель.
                   Любі діти, добрий день!
                   Зичу праці і пісень,
                   А ще , друзі, всім бажаю
                   Сил, натхнення на весь день.

                   Сьогодні у нас - незвичайний урок
                   Сьогодні ми зробимо ще один крок,
                   В країну чудову, в країну відому,
                   Що знов нас чекає, збагачує мову.

-         Працювати будемо під девізом :
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.

2. Психологічний настрій. (Cлайд 1)
Автотренінг (під спокійну музику ).
                   Щоб урок наш розпочати
                   Треба всім нам повторяти:
                   «Я уважний і серйозний,
                   Хоч і ще малого зросту,
                   Зараз з силами зберуся,
                   Я нічого не боюся.
                   Впевнений, кмітливий я,
                   Хочу отримати знання !»

- Урок проведемо у формі екскурсу.
Робота буде оцінюватися різнокольоровими фішками. Колір відповідатиме певній кількості балів. Наприкінці екскурсу підіб’ємо підсумок, сума отриманих фішок буде підсумковим балом.

 Вирушаючи в путь , слід знати погоду. Слово надається синоптикові.

Синоптик.
                   Сьогодні 12 лютого 2014 року.
                   Температура повітря -5. Небо чисте. Вітер помірний.
                   Опадів не передбачається.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Нам нічого не заважає почати наш екскурс.
                 Але хто це ? Незнайомцю, хто ви?

Незнайомець. Я, Барвінок. Хочу поглибити свої знання з     української мови. Допоможіть мені, будь ласка, у цьому. Візьміть і мене з собою. В кінці подорожі я вас познайомлю зі своєю подругою Ромашкою.
        
-         Ваша думка , діти ? ( Візьмемо.)
-         Здається, він людина розумна і тактовна , візьмемо.
-         Приєднуйтесь до нас !
-         Тоді в путь !

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Учитель. (Слайд 2)
               Називає він ознаки,
               Все він знає про предмет:
               Липовий, смачний, солодкий,
               Здогадаєшся, що мед !
               А про всі його прикмети
               Розповів нам хто ? ( Прикметник)
-         Зважаючи на тему, скажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку ?

1. Вправа «Мікрофон .»
Учні висловлюють свої міркування.
(Здобуття нових знань; цікавого уроку; поділитися своїми знаннями; гарних оцінок.)

-         Сьогодні ми з вами згадаємо все, що вам відомо про прикметник, виконуючи різні види робіт.

2. Хвилинка каліграфії.

     Мова рідна , мова колискова – совісті народної дзвіниця.

-         Запишіть речення, підкресліть прикметники.

IV. Опрацювання теми уроку.
1. «Мозковий штурм .» (Слайд 3)

                      
Прикметник

    
Ознака
Рід
                                                                                
                      
Відмінок


                                         
  Число


Однина
Множина
                                         

Чоловічий
Жіночий      
Середній
                      

Що таке прикметник ?
-         На які питання відповідає ?
-         За чим змінюється ?
-         З якою частиною мови зв’язаний прикметник у реченні ?
-         Барвінок, а Вам про це відомо ?

Барвінок. Так, відомо. І моя подруга Ромашка передала вам цікаві завдання для роботи в групах.

2. Робота в групах.
         За формою сніжинок об’єднуємося в групи, обираємо лідерів, які керуватимуть роботою в групах. Кожній групі дається картка із завданням.

         1 група «Кмітливі.»

-         Знайти і записати зайве слово, дібрати до нього спільнокореневі слова.
Маленький, малий, малюк, малюнок, малеча, малесенький.

(Малюнок, намальований, маляр, малювання, мальовничий.)

     2 група «Розумники.»

-         Відгадати загадки. Скласти речення із зазначеними словами.

Роботящі, золоті, невтомні, умілі, мамині… (руки).
Щедра, багата, хлібна, квітуча, барвиста, родюча… (земля).
Милозвучна, пісенна, мила, дзвінкоголоса, чудова, рідна… (мова).

3. «Розсипанка.» (Слайд 4)
- Складіть загадки із розсипанок. Визначте відмінок прикметників у цьому реченні.

співучий                                    гучний

                       такий                                     мов

Хто                                   будильник
                       Н. в.                       Н. в.
(Хто такий співучий, гучний , мов будильник.) Півень.

4. «Відпочивалочка.» (Слайд 5)
              Встаньте, діти, посміхніться,
              Землі нашій поклоніться
              За щасливий день вчорашній.
              Всі до сонця потягніться,
              Вліво-вправо нахиліться,
              Веретенцем покрутіться.
              Раз присядьте, два присядьте
              І за парти тихо сядьте !

5. Диктант-решето.(Слайд 6)

-         Виписати прикметники, виділити закінчення.

Біла зима 
                   Поле білим килимом
                   застеля зима.
                   Вибілила землю,
                   в білому сама.
                   Біла скатертина
                   вкрила землю й міст.
                   В білого зайчиська
                   білі вуха й хвіст.
(Білим, в білому, біла, в білого, білі.)

6. Творча робота.

Гра «Хто більше?»
-         До іменника, якого я назву, доберіть прикметники. Хто останній назве слово, той і переможе.
Сніг      (білий, пухнастий, м’який, холодний, лапатий, тихий, іскристий.)

Зима     (холодна, чарівна, злюча, снігова, білосніжна, вітряна, весела.)

Скласти  опис зимового ранку за власними спостереженнями, використовуючи прикметники.

(                 Зимовий ранок
         Сонячний зимовий ранок. Гарно в цю пору пройтися засніженим парком. Легко дихається свіжим ароматним повітрям. Цікаво спостерігати за сходом сонця. А який красивий сніг! Він стає синюватим , мов небо відбивається в блискучому дзеркалі. Яка чарівна зима ! )

7. Індивідуальна робота.

Картки індивідуального опитування.

Картка 1.
         Прочитай текст. Випиши з нього іменники з прикметниками, в дужках зазнач число, а в однині – і рід.

         Цікаві зразки народної вишивки зібрала Олена Пчілка, українська письменниця. Вишивали за волинськими узорами діти О. Пчілки – Леся Українка та Ольга Кривнюк. Вишивка Полісся зберегла давні узори і народні назви: хміль, лагідний хміль, лапатий хміль, дубові листочки, маленькі яблучка, кучерявий барвінок.


(Цікаві зразки (мн.); народної вишивки (одн., ж.р.); українська письменниця (одн., ж.р.); волинськими узорами (мн.); давні узори (мн.); народні назви (мн.); лагідний хміль (одн.,ч.р.); дубові листочки (мн.); маленькі яблучка (мн.); кучерявий барвінок (одн.,ч.р.).)

Картка 2.
        
Прочитай вірш. Випиши сполучення іменників з прикметниками, у дужках зазнач число прикметників.
 
                                Весняні квіти
               Весна-чарівниця, неначе цариця,
               Наказ свій послала, щоб краса вставала.
               І проліски, і травка, й зелена муравка,
               І кульбаба рясна, і фіалочка ясна.
               Всі квіти весняні, веселі, кохані
               З – під листя виходять, голівки підводять
               Од снігу зимового до сонця ясного.
               Ті квіти дрібнесенькі, мов діти малесенькі,
               Розбіглись у гаю, я їх позбираю.
               В пучечок до купки – для мами-голубки !
                                                                                         ( О. Пчілка)
(Зелена муравка (одн.); кульбаба рясна (одн.); фіалочка ясна (одн.); квіточки весняні, веселі, кохані (мн.); снігу зимового (одн.); сонця ясного (одн.); квітки дрібнесенькі (мн.); діти малесенькі (мн.).)

8. Розбір прикметників як частини мови.

Барвінок.
              Почав працювати над завданням, та боюсь, що сам не впораюсь: «візьміть на буксир».

– Запишіть речення і допоможіть Барвінку зробити повний розбір прикметника як частини мови по варіантах.

Ранок огорнув сонну землю густим туманом.

Варіант 1.
Сонну (землю) – (яку?) сонну – прикметник, ж. р., одн., З. в., зв’язане зі словом землю, другорядний член речення.

Варіант 2.
Густим (туманом) – (яким?) густим – прикметник, ч. р., одн., О. в.,
зв’язане зі словом туманом, другорядний член речення.

V. Рефлексія уроку.

1. Метод « Сенкан».
– Запишіть слово «Прикметник».
– Запишіть два прикметники, що його характеризують.
– Запишіть  три дієслова.
– Складіть і запишіть речення.
– Запишіть одне слово, що його характеризує.

         Прикметник.
         Гарний, мелодійний.
         Прикрашає, доповнює, збагачує.
         Прикметник робить мовлення багатим.
         Важливий.

– Екскурс добігає до кінця. Чи задоволений ним наш гість?

Барвінок.
                   Сьогодні я , на практиці, дізнався багато нового про прикметник. Спасибі, вам, за це , діти. А ось і Ромашка. Познайомтеся
з нею.

Ромашка. Діти, ми з Барвінком часто спостерігали за тим, як ви старанно, наполегливо вивчали частину мови прикметник. І я вам пропоную гру «Впіймай оплеском прикметник».

2. Гра «Впіймай оплеском прикметник». (Слайд 7)

                   Прикметник –
                   це частина мови,
                   без якої нам не обійтись.
                   Ти вслухайсь в слово пречудове,
                   йому як другові всміхнись.
                   Земля  – ласкава, люба, рідна,
                   а сонце – щире, золоте,
                   а небо – лагідне, погідне,
                   життя – прекрасне, золоте.
                   А очі в мами – добрі, ніжні,
                   а голос  – чистий і дзвінкий,
                   а руки – теплі і надійні,                
                   а погляд – сонячний,ясний.
                   Квітки у полі – білі, сині,
                   червоні,жовті, голубі.
                   Хмарки у небі – бистрокрилі,
                   весняні, літні, голубі.
                   Усі ознаки називає
                   прикметник як частина мови
                   і жодної не обминають
                   слова ці, справді пречудові.
                                                                  (Л. Лужицька)
– Підрахуємо бали.

VI. Домашнє завдання.
Підготувати відповіді на запитання (с. 8).









        
                           



Література

1.      М .О.Володарська. Робота з обдарованими дітьми. – Харків :
      Вид. група «Основа», 2010р.
   
    2.  О. В. Стребна.          Ітерактивні методи навчання в практиці
                                             роботи початкової школи. – Харків : Вид.
                                             група «Основа»,2005 р.

    3.  В. Л. Бутрім.            Граматична веселочка. – Харків : Вид.
                                             Група «Основа», 2006 р.

4.      Л. В. Пономаренко. Використання інформаційних технологій
        у практиці роботи початкової школи.
        - Харків : Вид. група «Основа», 2010 р.

    5.  В. І. Куріпта.            Українська мова. Нестандартні уроки.
                                              - Харків : Вид. група «Основа», 2006 р.

    6.  Л. М. Савчук.             Дидактичні та інтелектуальні ігри на
                                               уроках української мови 2 - 4 класи.
                                               - Харків : Вид. група «Основа»,2009 р.

   7.  І. В. Челмакіна.         Розвивальні ігри, вправи та завдання в
                                             початковій школі . – Харків : Вид. група
                                               «Основа»,2006 р.




Немає коментарів:

Дописати коментар